Elektromos kerékpár akkumulátorokról mondom a tutit.

Elektromos kerékpár akkumulátorokról mondom a tutit.

Hagyományosan az e- bringákba ólom-savas akkumulátorok biztosítják az energia tárolását, és az áram ellátást. Ezeket az akksikat hivatalos nevükön AGM akkumulátoroknak nevezzük. A köznyelv zselés rendszerűeknek ismeri. Egy kovagyapot nevű anyagba van felitatva (zselésítve) a kénsav. Több jelölést is láthatunk az oldalán, melyek fontosak. Klasszikus jelek: 6 DZM 10; 6 DZM 12; 6 DZM 14. amelyek méretszabványt jelölnek, és ugyan akkora méretűek.

Néha előfordul, olyan tipus, ami 2 mm-el magasabb, és ezen magasabb akksik nem férnek el minden akkumulátoros dobozban. Főleg a kormány mögött található dobozban szűk a hely, és itt a + 2 mm már túl-méretes. További jelölések az akku kapacitását jelző 12V 12Ah, vagy 12V 14Ah, 12V 22 Ah feliratok. Ennél álljunk meg egy szóra. Egy adott kapacitású akkumulátor másképpen viselkedik, ha kicsit, és másképpen, ha nagyon terheljük. A kevésbé terhelt, azaz a hosszabb kisütési idővel vizsgált akkuk, magasabb Ah-s ként viselkednek, mint az erősebben terhetek, melyek rövidebb kisülésűek. Betűkkel kifejezve lehet, hogy a 12V12Ah/5h azonos kapacitású a 12V14Ah/20h akkumulátorral.

Az AGM akksik ciklikus terhelésre készültek, azaz teljes életciklusuk során feltöltik, kihasználják belőle az áramot, majd ismételten feltöltik. Egész életük során 350-400 ciklust képesek elviselni. Megjegyzem, hogy ha nem merül le egy ciklus alatt teljesen ( megállásig), akkor az negyed, vagy fél ciklusnak felel meg. Minden munkaciklus során egy pici ólom szulfát visszamarad az ólmon, és ez okozza a természetes öregedését.

Tudni kell még, hogy nem meríthető le kb.10V alá, mert az már mély merülés kategória, és ez esetben az akku maradandóan károsodik, és a garanciáját is elveszíti. Az e-bringa vezérlő egysége megállítja a biciklit, mielőtt az akku mély merülésbe menne át. Lehetnek azonban olyan áramfogyasztó részegységek, melyeket nem állít le az imént említett védelem. Ilyen pld. a riasztó berendezés, vagy a világítás. Nemrég hangosan reklamáló vásárlónk hozta be a jótállási időn belüli akkumulátor dobozát, benne 4 db akksival. Az akkukban csupán 2-3 V -ot lehetett mérni, mindegyiket mély merülésbe tették. Szulfátlanító, pingelő-regeneráló géppel is csak az egyiket sikerült beindítani, 3 db kukaszintre került. Óvatos kérdezősködésemre kiderült, hogy a riasztót rajtahagyták 3 hétre, azzal védték a tárolásra használt garázst is a nemvárt látogatóktól.

A reklamációt el kellett utasítanom, mert nem gyári hiba okozta a meghibásodást, hanem a tájékozatlanságból eredő helytelen felhasználás. Figyeljünk erre is. Csernák Zoltán üv.ig

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.