Hol Volt? Hol nem Watt?

Hol Volt ?

Hol nem Watt ?

 

A minap egy fiatalember kereste fel az üzletemet. Szorgalmasan jegyzetelt, miközben boldogan tartottam az előadásaimat az elektromos kerékpárokról. Szeretem, ha figyelnek rám. Egyszer csak elhangzott a mindent eldöntő kérdés:

–     Mekkora a Z-tech 10 bicikli akkumulátora?

  • 12Ah , és 48 Volt. Vágtam rá a választ.
  • És…És…. és most mennyi?

 

Na itt nekem is elakadt a lélegzetem.

Azoknak írom ezt a cikket, akik az élet más területén kiemelkedően magas teljesítményt képesek nyújtani, egyéb ügyekben kimagasló szakmai tudással rendelkeznek. De az áram -alapok valahogyan mindig elkerülték őket.

 

Az áram lehet váltakozó, vagy egyen-áram. A váltakozó áram a konnektorban van, nagyon veszélyes vele kapcsolatot létesíteni, mert nem viccel, megráz. Az elektromos kerékpárok csak az akkumulátortöltő bemeneti oldalán találkoznak váltakozó árammal, ideiglenesen.

Az akkumulátorba egyen-áram van, amely a pozitív, és a negatív pólusok között mérhető. Az áram jellemzője a feszültség, melynek Volt (V) a mértékegysége, és az áram erősség, melynek Amper (A) a mértékegysége. Használati utasításokban szerepel még a motor teljesítménye, amely Watt mértékegységre hallgat és (W) a jele. Ezen három érték kapcsolatban van egymással, éspedig Volt szorozva Amperrel egyenlő Watt.

V x A = W

A W értéke kerékpároknál nem lehet nagyobb 300 -nál. (kerékpár<300W motor teljesítmény).

Az elektromos kerékpárban akkumulátor dobozban találhatóak az akkumulátorok, 3-4, vagy ritkábban 5 db van sorba kötve. A soros bekötés (nem Soros 🙂  azt jelenti, hogy úgy vannak összekapcsolva, hogy az első akkumulátor pozitív, piros pólusa a következő akksi negatív, azaz fekete pólusához van fémes kötéssel kötve. Ha az akkumulátorokat így (sorba)- kötjük, akkor a Volt értékek összeadódnak, de az Amper értékek nem. Tehát ha 12Volt-os 10 Amperórás akkumulátorból sorba kötünk 3 db-ot, akkor 3×12 Volt, azaz 36Voltos akkumulátorpakkot kapunk, ami  10 Amper erősségű áram leadására 1 órán keresztül képes. (Ezek elméleti számok, a gyakorlatban, csak labor körülmények között, ideális feltételek megteremtésekor igazak.)

Az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye, (rendelet szerint) nem lehet több, mint 300W, ezért az iménti egyenletből kiszámolhatjuk, hogy W/V=A, azaz 300W/36V=8,3 Amper. Tehát a biciklink 8,3 Ampert használ menet közben. Ez az érték induláskor, és hegyre menet kb. 14 Amperig módosulhat. Mindebből az következik, hogy 3 db 10 Ah akkumulátor kb. 1 órán keresztül tudja mozgásban tartani a kerékpárt. Ha a biciklink 30km/óra sebességgel tud menni, akkor egy feltöltéssel 30km-t képes megtenni. Ez kb. életszerű távolság. Azonban, ha több, pld. 4-5 db akkumulátor szerelhető az akkupakkba, akkor az iménti képlet értékeivel együtt a menettávolság is módosul, és ezért mehetünk messzebb a 20 Ah akkumulátorral is. (feltéve, hogy ugyan olyan teljesítményű motor, és a Watt száma nem változik.)

Megjegyzem, hogy az akkumulátorok száma nem változtatható egyetlen bicóban sem, mert a kimeneti Volt értékkel azonos értékű a vezérlő, a motor, és a töltő is.

Gratulálok annak, aki eddig elolvasta, és megértette az összefüggéseket. Legközelebb az akkumulátor tulajdonságait beszéljük ki.

 

Csernák Zoltán üv. igazgató

elektronikai műszerész

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.