Elektromos kerékpárok hosszú utat tettek meg az 1890s-es évek óta

Elektromos kerékpárok hosszú utat tettek meg az 1890s-es évek óta

Elektromos bicikli bevezető

Az elektromos kerékpár, más néven e-bike vagy villanybringa, egy kerékpár beépített elektromos motorral kiegészítve. Világszerte széles választékban érhetők el, a kis pedál-rásegítéses motoroktól kezdve – más néven pedeleck – az izmos modellekig. Az e-biciklik újratölthető akkumulátorokat használnak és a könnyebb fajták akár 25-30 km/órával is képesek menni. Néhány piacon, mint például Németországban, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek és jelentős piaci részesedést vesznek el a hagyományos kerékpároktól. Míg más országokban, mint például Kína, az elektromos biciklik helyettesítik a régi, benzint használó kisebb termetű motorokat. A helyi törvényektől függően, számos elektromos kerékpár biciklinek minősül és nem mopednek vagy motornak, így nem érinti őket az a szigorú törvényrendszer mint a motorokat.

Az elektromos kerékpárok nem újdonságok. Körülbelül az 1980-as évektől megtalálhatóak Amerikában. A gyártás 1993 és 2004 között körülbelül 35%-al nőtt, és 2007-re az elektromos biciklik tették ki a kínai utcákon megforduló kétkerekű járművek 10-20%-át. Egy általános biciklit körülbelül 8 óráig kell tölteni, ami 30-50km megtételére teszi képessé a felhasználóját. Az elektromos bringák lehetnek pedelek és gázkaros kivitelezésűek. Az előbbi egy érzékelővel van ellátva, ami érzékeli a pedálozási sebességet. Az utóbbi ugyanazon az elven működik mint a motoroknál: a gázkar húzásával lehet állítani a sebességet

 

Az elektromos kerékpár is kerékpár

“Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. ” ( R. 1. számú függelék II. fejezetének r/1)

A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.”
Sebességhatárok: ( mivel kerékpárnak minősülnek a e-bicikik, ezek vonatkoznak rájuk is ! )

  • a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
  • gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra,”
  • Lakott területen lévő olyan utakon, ahol az úttest kerékpáros közlekedésére alkalmatlan, biciklivel a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb óránkénti 10 kilométeres sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

A kerékpárosnak, elektromos kerékpárt vezetőnek a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.

 

Az elektromos kerékpár történelmi áttekintése

1895 és 1950 között

Az elektromos kerékpárok korai történelme eléggé zavaros. 1895 szeptember 19.-én, egy “elektromos kerékpár” szakmai rajzot indítványozott felülvizsgálatra Ogden Bolton Jr. Ugyanazon év november 9-én másik szakmai rajzott adott be Hosea W. Libbey.

H.W. Libbey elektromos kerékpár rajz

H.W. Libbey elektromos kerékpár rajz

1896-ban a londoni Stanley Kerékpár Showban, a Humber kerékpárgyártó egy elektromos tandem kerékpárt mutatott be a közönségnek. Munkaakkumulátorok látták el árammal, a motor pedig a hátsó kerék mellett helyezkedett el. A sebességszabályzó egy ellenállás volt a markolatnál. Ezt az elektromos biciklit elsősorban versenyekre tervezték.

A “Popular Mechanics” 1911 októberi száma említést tett egy elektromos motor bevezetéséről. Azt állították hogy 121 km és 160 km közötti hatótávolsága lesz. A motornak háromváltós vezérlése volt ( 6km, 24km, 56km / per óra).

1919-ben a Ransomes, Sims & Jefferies készített egy elektromos bicikli prototípust, melyben az akkumulátorokat az oldalkocsi ülése alá építették be. Habár a jármű megkapta a közlekedési engedélyt, soha nem ment át a tesztfázison.

1936-ban, a Limelette testvérek megalapítottak egy elektromos motorkerékpár vállalkozást, amit Socovel-nek hívtak. ( Franciául : Société pour l’étude et la Construction de Vehicules Electriques ), A német megszállás alatt is engedéllyel folytatták a gyártást. Az üzemanyag rációzása miatt, kisebb-nagyobb sikerre tettek szert. A háború után viszont a hagyományos modellekre váltottak. Az elektromos típusok egészen 1948-ig voltak forgalomban.

A Második Világháború alatt, az Amerikai Merle Williams feltalált egy kétkerekű elektromos kerékpárt, ami felülmúlta az egykerekű elődjét. A jármű népszerűségének köszönhetően, Williams a saját garázsában még többet gyártott belőlük és 1949-ben megalapította a Marketeer Vállalatot, ami most a ParCar Kft.1950-től 1980-ig1967-ben Karl Kordesh, a Carbide Termelői Szövetkezet munkása, csinált Nickkel-kadmium akkumulátoros hibrid elektromos kerékpárt, melyet később hidrazinra cserért, így 320 km/gallon üzemanyag fogyasztása mellé 40 km/h-s végsebesség párosult.
A korai 70-es években, Mike Corbin egy utcára alkalmas elektromos kerékpár épített, amit Corbin Electric-nek hívott. Később 1974-ben, egy Quick Silver kerékpáron beállította az elektromos kerékpár sebességrekordot; 266.165 km/h. A kerékpárt egy 24 Voltos önindítós elektromos motor hajtotta, amelyett a Douglas A-4B vadászgépből szedtek ki. 1975-ben, Corbin megépített egy akkumulátorral hajtott utcai kerékpárt, a City Bike-t. A kerékpár a Yarden Electric által gyártott akkumulátort használta. 1975 Júniusában, az első Éves Alternatív Jármű Regatta került megrendezésre Mt. Washingtonban. A rendezvény főszervezője Charles McArthus, környezetvédelmi aktivista volt. Június 17.-én Corbin kerékpárja sikeresen teljesítette a 13 km-es utat 26 perc alatt.

1980-tól 2000-ig

Peugeot Scoot'Elec

Peugeot Scoot’Elec

1988-ban Ed Rannberg, az Eyeball Engineering megalapítója, tesztelte az elektromos biciklijét Bonneville-ben. 1992-ben, a Cycle World januári számában megjelent egy cikk Edd Rannberg KawaSHOCKI nevű kerékpárjáról, ami 400 métert 11-12 másodperc alatt tett meg. 1995-ben, a Scott Cronk és Rick Whisman megalapította az Electric Motorbike Inc. céget Kaliforniában és 1996-ban megépítették az EMB Lectra biciklit, aminek 72 km/órás végsebessége mellé 56 kilóméter távolság párosul.

1996-ban az első tömeg gyártott elektromos roller, a Peugeot Scoot’Elec, piacra került, ami Nikkel-kadmium akkumulátorokat használt és 40 km távolságot bírt megtenni.

2000-től

2000 Augusztus 26-án Killacycle felállította az új drag racing rekordot az oregoni Woodurn pályán, azzal hogy a 400 méteres távot 9.450 másodperc alatt teljesítette. A Killacycle savas-zselés akkumulátorokat használtak 244.73 km/h sebességnél. Később, a Killacycle A123 System li-ion nano-foszfátos celláival új negyedmérföldes rekordot állított fel 2007 Novermberében.

2000 óta az elektromos kerékpár fájták széles palettája jelent meg, mely évről évre bővül.

/Forrás: http://www.derbytelegraph.co.uk/Electric-bikes-come-long-way-introduction-1890s/story-25852497-detail/story.html/

( 2015. Január 14. Derby Telegraph)

A Hód-Szakszerviz Kft Kereskedelmi Igazgatójaként igyekszek minél több, hasznosabb és pontosabb információt megosztani az elektromos kerékpárokról és robbanómotoros kerékpárokról
Share this post



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.